Job 1 van 1


Report this listing

Solliciteren



Jurist (M/V/X)


Functie

Ben je gebeten door de publieke sector en wil je jouw kennis ten dienste stellen van het Brusselse Gewest?

Dan is dit de job voor jou!

Binnen de directie Algemene en Juridische Zaken ben je specifiek verantwoordelijk voor het uitoefenen van het toezicht op de beslissingen van de plaatselijke besturen in verschillende domeinen:

  • Huishoudelijke reglementen van gemeenteraden
  • Algemene en specifieke politiereglementen.
  • Oprichtingen van gemeentelijke vzw's.
  • Belasting- en retributiereglementen.
  • Onderzoek van de statuten van intercommunales.

Daartoe:

  • Analyseer je de aan jou toevertrouwde dossiers binnen strikte termijnen om te controleren of de beslissing van het desbetreffende plaatselijke bestuur in overeenstemming is met de wet.
  • Doe je het nodige juridische opzoekingswerk en stel je een nota op voor de minister om hem/haar te informeren over het dossier en je stelt hem/haar een antwoord voor.
  • Behandel je ook klachten en vragen om advies in verband met de voornoemde kwesties, door opzoekingswerk te verrichten, een analyse te maken en nota's op te stellen.
  • Werk je mee aan transversale projecten, onder meer in het kader van het opstellen of het wijzigen van de wetgeving.
  • Ben je verantwoordelijk voor dossiers over interne aangelegenheden van de plaatselijke besturen (benoeming en ontslag van burgemeesters, tuchtprocedures tegen lokale mandatarissen, eretitels van lokale mandatarissen, gemeenteraadsverkiezingen, enz.)

Je moet bovendien bijzondere aandacht schenken aan de toepassing in de praktijk van de wetgeving ter regeling van de plaatselijke besturen: bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, de ordonnantie van 5 juli 2018 betreffende de specifieke gemeentelijke bestuursvormen, de organieke wet op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Je moet kwesties bestuderen die voortvloeien uit de concrete toepassing van specifieke punten uit deze wetgeving.

Voor de uitvoering van je werk sta je regelmatig in contact met de plaatselijke besturen (gemeenten, OCMW's, enz.),

De directie Algemene en Juridische Zaken, waarvan je deel zal uitmaken, behoort tot Brussel Plaatselijke Besturen, een van de acht besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB).

Binnen BPB bestaat de directie Algemene en Juridische Zaken momenteel uit twaalf personen en voert ze volgende opdrachten uit:

  • Uitwerken van de organieke wet- en regelgeving inzake de materies die onder de bevoegdheid vallen van het Gewest op het gebied van plaatselijke besturen: de samenstelling, organisatie, bevoegdheden, werking en financiering van gemeentelijke instellingen en de beheersorganen van de temporaliën van de erkende erediensten, alsook inzake begrafenissen en begraafplaatsen.
  • Uitoefenen van het administratieve toezicht op de akten van de plaatselijke besturen, met uitzondering van die welke betrekking hebben op financiën, personeel en overheidsopdrachten (die worden behandeld door andere directies van BPB): huishoudelijke reglementen, algemene en specifieke politiereglementen, regelgeving m.b.t. belastingen en retributies, oprichting van gemeentelijke vzw's, enz., en in het kader van het toezicht verschillende klachten tegen deze beslissingen behandelen.
  • De regering of de lokale besturen adviseren binnen de bevoegdheidsdomeinen van de directie.
  • Bepaalde specifieke opdrachten uitvoeren die werden overgeheveld naar aanleiding van de splitsing van de provincie Brabant (de provinciale lijsten van de jury van het Assisenhof opstellen, …).

Meer informatie is te vinden via onderstaande link:

Uw aanspreekpunt tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Brusselse gemeentelijke besturen | Brussel Plaatselijke Besturen (plaatselijke-besturen.brussels)

Jouw profiel

Wie zoeken we?

Je beschikt over een diploma van licentiaat/ master in rechten of doctor in de rechten uitgereikt door een Belgische universiteit na tenminste 4 jaar studie.
Je hebt je diploma in een ander land dan België behaald:
Als je je diploma in een ander land dan België hebt behaald, moet je over een officieel gelijkwaardigheidsattest van je diploma beschikken, dat is uitgereikt door een van de ministeries van de gemeenschappen in België, om te worden toegelaten tot de selectieprocedure. Je dient in het bezit te zijn van dit diplomagelijkwaardigheidsattest en ons ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum een kopie te bezorgen.

Er is 1 vacante plaats bij Brussel Plaatselijke Besturen. Je wordt aangeworven als Attaché met de bijhorende weddeschaal . De minimum aanvangswedde bedraagt 46487,28 euro (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Om alle voordelen na te lezen klik hier: https://talentbrussels.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/requisition/605?c=talentbrussels

  • Informeren en juridisch advies verlenen

Aanbod

Wat zijn de aanstellingsvoorwaarden?

Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je - om benoemd te worden - op de aanstellingsdatum:

  • Je dient Belg te zijn wanneer de uit te oefenen betrekkingen een rechtstreekse of onrechtstreekse deelneming aan het openbaar gezag inhouden of werkzaamheden omvatten strekkende tot bescherming van de algemene belangen van de Staat of andere openbare lichamen.
  • De burgers met een andere dan Belgische nationaliteit en die geen onderdaan zijn van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte, worden toegelaten, in de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen, tot de burgerlijke betrekkingen die geen rechtstreekse of onrechtstreekse deelneming aan het openbaar gezag inhouden of geen werkzaamheden omvatten strekkende tot bescherming van de algemene belangen van de Staat of andere openbare instanties.
  • Indien je solliciteert in een andere taal dan die van je diploma, dien je over een taalcertificaat artikel 7 te beschikken dat overeenstemt met je diploma.
  • Je dient gedrag te vertonen dat voldoet aan de vereisten van de functie.
  • Je moet de burgerlijke en politieke rechten genieten.
  • Je moet houder zijn van een diploma of studiegetuigschrift dat overeenstemt met het niveau van de toe te kennen graad.

Je wordt benoemd nadat je de stageperiode met succes hebt vervuld.


Solliciteren