Job 30 van 56


Report this listing

Solliciteren



Sociaal expert (deskundige)


Functie

Doel

Je biedt maatschappelijke, psychosociale en administratieve begeleiding en individuele ondersteuning aan de bewoners en staat hen bij met informatie en raadtijdens hun procedure en verblijf in het centrum.

Context

Het Aanmeldcentrum is opgericht in december 2018, het enige centrum waar de Verzoekers om Internationale Bescherming zich kunnen aanmelden. De missie van het centrum is het zorgen voor de identificatie en het eerste onthaal van de VIB. De identificatie wordt uitgevoerd door Dienst Vreemdelingenzaken. Dit Aanmeldcentrum heeft een capaciteit van 850 bewoners (600 opvangplaatsen en 250 opvangplaatsen in reserve) en bestaat uit 250 personeelsleden.

Het Aanmeldcentrum bestaat uit twee operationele afdelingen: “Dispatching” en de afdeling “Ontvangst & Oriëntatie”. De personeelsleden in de afdeling Ontvangst & Oriëntatie verzekeren de omkadering van de bewoners tijdens het eerste aankomsttraject (de eerste ontvangst). Het aankomsttraject bestaat uit een kort verblijf inclusief materiële hulpverlening en identificatie van de belangrijkste noden van de verzoekers van de internationale bescherming (VIB) met als doel ze te kunnen laten doorstromen naar een opvangcentrum.

Als sociaal expert zal je werken binnen een multidisciplinair team dat bestaat uit sociaal werkers, verpleegkundigen en sociaal begeleiders (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op ) .

Inhoud

  • Je geeft de bewoners heldere informatie over de werking van het centrum, over hun rechten en plichten, over het recht op asiel en opvang.
  • Je beheert het sociale dossier van bepaalde bewoners en detecteert hun noden en behoeften via een sociale screening.
  • Je staat de bewoners individueel bij in de administratieve afhandeling van hun asielaanvraag: je volgt de dossier op, beheert de nodige documenten en vraagt informatie op bij interne en externe diensten.
  • Je biedt praktische maatschappelijke ondersteuning aan bewoners om hun zelfredzaamheid en autonomie te verhogen, zowel binnen als buiten het centrum.
  • Je vormt een aanspreekpunt voor een aantal bewoners. Je zorgt voor een vertrouwde omgeving, je bouwt een vertrouwensrelatie op, je verwijst indien nodig door naar gespecialiseerde diensten.
  • Je staat in voor de naleving van het huishoudelijk regelement, met oog op de algemene rust, orde en een goede vorm van samenleven binnen het centrum.
  • Je treedt proactief en bemiddelend op bij klachten en conflicten.
  • Je werkt aan een klimaat van vertrouwen, ter bevordering van het algemeen welbevinden van de bewoners en ter preventie van psychosociale problemen.

Jouw profiel

Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners. Voor meer info: raadpleeg .

Diploma en ervaring

  • Je hebt een bachelor-/graduaatsdiploma, bij voorkeur in maatschappelijk werk.
  • Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in maatschappelijke hulpverlening.

Technische competenties

Vereisten

  • Je hebt een goede kennis van de asielprocedure en het sociale netwerk.
  • Je hebt voeling met / interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep (families, alleenstaande mannen/vrouwen, niet-begeleide minderjarige vreemdelingen).
  • Je hebt een goede basiskennis van MS Office : Word, Excel,…

Generieke competenties

  • informatie analyseren : Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
  • Problemen oplossen : Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.
  • Objectieven behalen : Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
  • ONDERSTEUN en VANUIT EXPERTISE: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
  • In team werken : Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.
  • Klantgericht handelen : Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.
  • Betrouwbaarheid tonen : Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.
  • Zichzelf ontwikkelen : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.
  • Doelstellingen bereiken : Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.

Troeven

  • Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.
  • Je hebt kennis van het Engels en andere vreemde talen , je spreekt Frans in geval van vacature in Brussel.
  • Een overzicht van de activiteiten opstellen en meedelen aan de verantwoordelijken en/of de partners en/of politici
  • Individuele dossiers voorleggen aan het team en aan de gespecialiseerde diensten
  • Informatie over de regelgeving en de sociale hulpmogelijkheden actueel houden
    Een partnernetwerk uitbouwen
  • De persoon informeren over sociale hulpmogelijkheden en administratieve stappen
    De persoon doorverwijzen naar bevoegde organisaties, een arts, een integratievereniging, hulpnetwerken, ...

Aanbod

Type overeenkomst

  • Voltijds plaatsvervangend contract (38 uur/week). Er wordt telkens een werfreserve voor 2 jaar aangelegd voor alle type arbeidsovereenkomsten. De aangelegde werfreserve kan ook door andere opvangcentra gebruikt worden.
  • Categorie B: Systeem op basis van uurroosters met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, vroeg, laat en occasioneel weekendwerk.

Plaats van tewerkstelling

  • Aanmeldcentrum - Klein Kasteeltje, 9e Linielaan 27, 1000 Brussel
  • Je wordt eerst aangenomen voor de AMC-locatie, maar je wordt waarschijnlijk gevraagd om andere locaties in de regio Brussel te versterken als het nodig is.

Loon

  • U wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor u van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt bruto is € 2.856,54 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van uw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg .

Voordelen

  • Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
  • Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
  • Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
  • Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
  • Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
  • Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
  • Valorisatie van nuttige werkervaring.
  • Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
  • Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsvezekering.

Solliciteren

Angelique Damo
02 250 04 87
Angelique.Damo@fedasil.be

Solliciteren

Meer banen van je zoekopdracht