A.1 De planning en de voorbereiding van lessen
De leraar houdt rekening met de beginsituatie van de kleuters bij de planning.
De leraar selecteert en formuleert leerdoelen uit het gevalideerd doelenkader.
De leraar structureert gekozen leerinhouden in een samenhangend geheel.
De leraar bepaalt een methodische aanpak en groeperingsvorm in relatie tot de beginsituatie en de
geselecteerde doelen en inhouden.
De leraar houdt rekening met de schoolinterne afspraken rond administratieve taken.
A.2 Het lesgeven zelf
- De leraar creëert een stimulerende leeromgeving.
- De leraar faciliteert kwaliteitsvolle interactie tussen leerkracht en kleuter en kleuters onderling.
- De leraar hanteert onderbouwde didactiek.
- De leraar biedt een passend, actief en samenhangend onderwijsaanbod aan.
A.3 De klaseigen leerlingenbegeleiding
De leraar biedt begeleiding aan op het vlak van leren en ontwikkelen, psychisch en sociaal
functioneren, onderwijsloopbaan en gezondheidszorg. De leraar heeft een signaalfunctie en verwijst
door, indien nodig.
De leraar biedt een passende begeleiding aan met het oog op optimale ontwikkelkansen voor elke
kleuter.
De leraar heeft kennis van en houdt rekening met de aanwezige diversiteit bij de kleuters.
De leraar streeft bij elke kleuter naar zoveel mogelijk leerwinst en socio-emotioneel welbevinden.
A.4 De evaluatie van de kleuters
De leraar observeert doelgericht de kleuters.
De leraar reflecteert en past het didactisch-pedagogisch handelen aan in functie van de
evaluatiegegevens en onderwijsbehoeften van de kleuters.
De leraar geeft doelgerichte en effectieve feedback aan de kleuters.
uittreksel uit het strafregister dat niet ouder is dan 3 maanden (model art.596.2SV)
24/24 in het ambt kleuteronderwijzer
Mogelijlkheid op aansluitende andere opdracht
Minner David
02 532 48 02
david.minner@lennik.be