HOOFDTAKEN – DOEL
Het is de verantwoordelijkheid van de Area Sales Manager om bij de Vlaamse klanten proactief de nodige directe en persoonlijke verkoopsinspanningen te leveren die de verkoopafdeling in staat stelt om de overeengekomen verkoopbudgetten te halen.
Het is essentieel dat de Area Sales Manager relevante klanten identificeert om langetermijnrelaties op te bouwen en te onderhouden, de behoeften van de klant dienen geanalyseerd en beoordeeld te worden, wat leidt tot verkoop.
De Area Sales Manager moet zijn verworven marktkennis overbrengen om processen te optimaliseren en (verder) te ontwikkelen om zo dan bij te dragen aan de strategische fundering van de verkoopafdeling.
RELATIES
Interne Relaties
Hiërarchisch toezicht :
Rapporteert aan de Country Manager
Functioneel toezicht :
Werkt samen met interne verkoop, verkoopadministratie en technische ondersteuning. Werkt nauw samen met andere Area Sales Managers.
Externe Relatie
Werkt met klanten (installateurs, distributeurs, raadgevende ingenieurs ...) en actoren uit ons vakgebied (investeerders, architecten, bouwers, ...) die zich bezighouden met individuele huisvesting, collectieve huisvesting en tertiaire projecten.
SLEUTELGEGEVENS
Financieel
Behandelt een omzet van ongeveer 1,2 miljoen euro
Niet-financieel
Beheert projecten met een visie >2 jaar
Bereik van impact
Vlaanderen (West & Oost Vlaanderen)
Eindersultaat van de impact over het bedrijfsleven
Direct
KEY RESPONSIBILITIES
Directe verkoopinspanning
Met een bepaalde frequentie, zo vaak als zinvol is, proactief klanten bezoeken die belangrijk zijn voor de omzet van ALDES, te onderzoeken wat hun uitdagingen zijn, welke aanbiedingen ze in de "pipeline" hebben, enz. Op deze manier een vinger aan de pols van de markt te houden om inzicht te verwerven en toekomstgericht samen de beste verkoopstrategieën te creëren.
Steeds de behoeften van de klanten in een bepaalde situatie analyseren en de behoeften en marktoverwegingen van de klant projecteren en communiceren.
Voortdurend zoeken naar relevante potentiële klanten voor ALDES en proactief proberen klantbezoeken te plannen met de bedoeling langetermijngeoriënteerde klantrelaties op te bouwen.
Zorgen voor de nodige follow-up van de uitgestuurde offertes, de taak opnemen om een constructieve dialoog aan te gaan als de opdracht in het water dreigt te vallen om zo de aanbesteding toch binnen te halen
Klanten informeren, overtuigen en onderhandelen om de beste relatie met de klant te onderhouden
Geplaatste bestellingen vanuit klantbezoeken doorgeven aan de sales binnendienst voor verdere verwerking
Bereidt projecten grondig voor op basis van technische tekeningen, beschrijvingen en vragen, bijv. over het oplossen van condensatiebehoeften op productniveau, enz.
Analyseert zijn/haar gebied op potentiële business. Definieert bedrijfsplanning en verkoopstrategie voor elk type klant
Past deze actieplannen toe en voert ze uit
Ad hoc taken en interfaces
Alle relevante marktinformatie communiceren aan de manager, inclusief bijvoorbeeld klantwensen, actueel productnieuws van de concurrentie, claims etc.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de ventilatiebranche boven op eigen kennis, normen en wetgeving
Deelnemen aan relevante beursactiviteiten in binnen- en buitenland
De voortdurend opgedane ervaringen gebruiken om ideeën te ontwikkelen die processen kunnen optimaliseren en de strategische basis verder kunnen ontwikkelen
Voedt, communiceert en coördineert tussen de relevante interne afdelingen binnen de organisatie om ze op één lijn te laten werken om zo bijvoorbeeld R&D in te lichten over de ontwikkelingen in de markt om mogelijke processen op gang te brengen.
VAARDIGHEDEN
Opleiding
De nodige vaardigheden en kennis kunnen worden verworven via verschillende andere basisopleidingen zoals bijvoorbeeld:
Marketing Econoom, andere verkoopgerichte commerciële opleidingen
Ervaring met technische beroepen, bij voorkeur ventilatie
Ervaring met verkoop en verkoopstraining
Vloeiend in Vlaams en Frans of Engels.
Capaciteiten, kennis en vaardigheden
Het vermogen hebben om relaties te creëren en te onderhouden
Het vermogen om ambassadeur voor de organisatie te zijn
Vaardigheden om technische producten te verkopen aan professionals
Het vermogen hebben om begrijpend met veel verschillende mensen te kunnen praten, zowel organisatorisch als verkoop gerelateerd
Het vermogen hebben om mensen en de behoeften van klanten te kunnen lezen
Sterke commerciële vaardigheden, weten hoe je moet overtuigen en onderhandelen
Kennis van ventilatieproducten en hun productgebieden
Kennis van de technische en toepassingscoherenties tussen de producten
Eigenschappen
Gedreven zijn door verkoop
Resultaatgericht
Extraverte persoonlijkheid
Eerlijk zijn en situationeel bewustzijn hebben
Diplomatiek
Praktische informaties
Als u vragen hebt over de functie of de wervingsprocedures, kunt u contact opnemen met Pierre-Manuel Greatti per e-mail op Pierre-